onsdag 9. januar 2013

Døden ved vann av Torkil Damhaug- en medrivende og sterk krim

Endelig fikk jeg lest Døden ved vann, som har stått i hylla en stund etter et kjøp på salg. Nå skal det sies at jeg enda lenger har hatt lyst til å lese denne boka som jeg har hørt så mye bra om. At Damhaug har bakgrunn som psykiater er også interessant. Hvordan vil dette prege bøkene hans, for eksempel.



Jeg startet med å høre på denne som lydbok og så gikk jeg over til å lese den. Den var både god å høre på og god å lese. Språket er veldig godt og rikt. Dialogene levende og fine. Historien sterk og fæl. Kjernen i historien er overgrep av begge kjønn.

Boka starter på Kreta hvor Jo, 13, forelsker seg i jenta i naboferieleiligheten, Ylva. Jo lever i en dysfunskjonell familie, hvor mor drikker svært mye. Jo er ofte lei seg for det, og tar mye ansvar for henne og småsøsknene. En dag opplever Jo et stort svik fra Ylva,  og blir så fortvilt at han vil dø, og går ut i havet. Jakka, en voksen mann som han har blitt kjent med, ser ham og redder ham, og tar han med hjem til seg..

Neste scene befinner seg noen år frem i tid. Liss lever et hardt liv i Amsterdam men blir kalt hjem da hennes søster Mailin forsvinner. Liss innser snart at søsteren er død, og forsøker å nøste opp trådene. Hun  er lite samarbeidsvillig med politiet på grunn av tidligere dårlige erfaringer med dem. Men hun snakker om det hun finner ut med rettsmedisiner Jennifer. Liss`kjæreste i Amsterdam blir også funnet død, og Liss tror det  er hennes skyld.

I jakten på spor får Liss kontakt med søsterens psykologkolleger og samboer, og andre som kjente Mailin.
Søsteren jobbet med et prosjekt om traumatiserte menn som har opplevd overgrep.

Etterhvert knyttes mange ting sammen, men det tar litt tid før vi får sammenhengen mellom Jo og Jakka, det som hendte på Kreta og Liss og Mailins forsvinning.

Boka er som sagt godt skrevet og foruten at det er en spennende krim får vi også innsikt i hva overgrep og omsorgssvikt kan gjøre med barn, og hvor ødeleggende det kan være. Det er gode person- og miljøskildringer.

Boka anbefales, og jeg vil absolutt lese mer av Torkil Damhaug.

Litt om Torkil Damhaug fra Krimfestivalens hjemmeside:


Torkil Damhaug (f. 1958) har studert litteraturvitenskap, antropologi og medisin, og har jobbet som lege i Lofoten og ved ulike psykiatriske institusjoner. Damhaug debuterte med Flykt, måne i 1996. Han fikk fantastisk mottagelse for kriminalromanene Se meg, Medusa i 2007 og Døden ved vann i 2009. Sistnevnte var hovedbok i Bokklubben Nye Bøker. Høsten 2011 ble Ildmannen, hans sjette roman lansert, også denne til glitrende kritikker.






Torkil Damhaug: Døden ved vann, 446s

Cappelen Damm 2008

16 kommentarer:

  1. Skummet igjennom omtalen og gleder meg stort til å lese min egen utgave...! Herlig! Vil begynne NÅ!!!

    SvarSlett
  2. God omtale, godt handlingsreferat. Du avslører passe mykje. Anbefalar Se meg Medusa og Ildmannen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Berit.:) Skal sjekke ut de bøkene du nevner. Har du lest Før jeg brenner ned av Gaute Heivoll? Lurer på om det handler litt om det samme..en pyroman.

      Slett
    2. Sorry, såg ikkje svaret og spørsmålet ditt før no..

      Har ikkje lest 'Før jeg brenner ned' enno, men eg trur ikkje Ildmannen liknar på den..

      Slett
    3. Ikke så lett følge med..;)

      Høres ut som jeg vil lese Ildmannen.:)

      Slett
  3. Tror jeg må lese denne. Ga Ildmannen en 5`er, så den kan jeg anbefale :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Ligner Ildmannen på Før jeg brenner ned av Gaute Heivoll?

      Slett
  4. Akk ... Så mange bøker jeg aldri har hørt om før. En kan jo bli nervevrak av å være så tett på bokbloggere. Jeg vil jo ikke gå glipp av en god bok, men samtidig så leser jeg ikke kjappere enn det jeg gjør. Det hoper seg opp ...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja det er en stor utfordring. Det å få så mange nye tips og omtaler... Ventelisten for bøker jeg har lyst å lese blir bare større hos meg også, men man må jo være realistisk også...

      Slett
  5. Denne boka er til å få ståpels av. Kjempespennende!

    SvarSlett
  6. Likte denne boka godt, likedan "Se meg Medusa". Damhaug skriver godt og spennende, og jeg leser gjerne mer av han. Enig med "bokbloggeir" om at det er så mye som skulle vært lest - og haugen blir større og større. Det er altfor mange gode bøker! Egentlig et luksusproblem da!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant.. Og i dag var jeg på det lokale biblioteket her i bygda, og så flere av de bøkene jeg har tenkt å lese en stund som bloggere har blogget om, samt noen av lokale forfattere, og tror du ikke jeg lånte med meg en del da? Akkurat som jeg ikke har nok av uleste bøker fra før her..hehe.. Men man må lese fra lystprisnisppet, og hva som passer akkurat nå, ikke sant.,;)

      Slett
  7. Åh,denne har jeg kjøpt på salg i fjor en gang og den har blitt lagt i bokhyllen med resten av gjengen men etter denne omtalen så må jeg lete den frem igjen skjønner jeg. Har ikke lest noe av forfatteren før men har Ildmannen liggende også. Kanskje på tide å komme i Damhaug modus?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, han anbefales..Gled jeg omsider tok frem den boka.:) God helg Beathe.:)

      Slett