onsdag 8. mai 2013

Alle orkaners mor av Gert Nygårdshaug. Den beste Drumboka så langt.

Nå vil æ færra te Mexico, -sang Lynni Treekrem. Æ å, si æ. For et par måneder siden var min datter og samboer i Tulum, og jeg har sett nydelige bilder derfra , fått referat og ble absolutt anbefalt å reise dit. Andre jeg kjenner har også gode minner fra mayalandet på Yucatanhalvøya. Nå har jeg reist dit selv med Fredric Drum. Å for en reise!




"Alle orkaners mor" av Gert Nygårdshaug

Handling:
Restauranteier og hobbyarkeolog Fredric Drum, nevøen av etterforsker Skarphedin Olsen reiser på en etterlengtet 14-dagers ferie til den mer rolige lille byen Tulum på Yucatanhalvøya i Mexico. Her får han slått sammen avslapning og forskning på mayainskripsjoner, artefakter og ruiner.

Like før han ankom sitt hotel, hadde det vært en forrykende Huracane, en orkan som slo ned store deler av jungelenes vegetasjon, og en gjemt mayaby kom til syne. Mange mennesker ble også drept og savnet etter orkanen. I tillegg hadde regionen blitt hjemsøkt av noen grusomme rituelle drap, som politiet står maktesløse overfor. Fredric Drum blir kontaktet av sin Kripos-onkel Olsen, siden en nordmann, en forsker har forsvunnet på halvøya med noen dokumenter fra museet i Madrid. Drum blir utstyrt med noen halvlegale dokumenter om at han er Doctore i politiet i Oslo. Dette passer politiet i Tulum svært godt, siden de tror han er den psykologetterforskeren de trenger for å komme videre i sin drapssak. Drum sier ja, hæ, eh..la meg tenke på det, når de spør om han vil bistå dem også med sin kompetanse. Siden Drum ser for seg at dette oppdraget kan gi ham tilgang også til den gjemte mayabyen, slår han til, og lager en gjerningsmannsprofil. Han kommer opp med noen utsagn politiet synes høres fornuftige ut. Og det viser det seg at det faktisk er hjelp i.

Jeg synes denne boka var utrolig fornøyelig, interessant og spennende. Her briljerer Nygårdshaug med sine kunnskaper om mayafolket og Yucatans historie, samt matkunnskaper. Her lukter det mexikanske lokale retter lang vei, og jeg får helt vann i munn og tørster etter en Corona.
Dette er også en mye mer realistisk bok en de tidligste bøkene om Fredric Drum hvor han kunne overleve det utroligste flere ganger i løpet av en eneste bok.  Og den gir meg også svar på det min datter sa om hvorfor de valgte å bo i Tulum istedet for det turistmasete Cancun. Ruinene Coba ble også anbefalt fremfor det mer turisifiserte og glatte Chichen Itza.

Spenningen holdt seg også til siste side. Jeg hadde tre kandidater som mulig gjerningsperson underveis, men ingen av dem slo til. Jeg ble ganske så overrasket, selv om jeg kunne ane motivet sånn et stykke uti der. Og slik skal en god krim være. Kunnskapsrik, velskrevet, spennende. Jeg vil gjerne ha noe mer ut av en krimbok enn bare ren underholdning og en drapsgåte. Og det fikk jeg her. Mexico aqui vengo!

Turboneger vil også færra te Mexico.



Postkort fra Tulum som jeg fikk fra min datter, og en Mayakalendermagnet.






Gert Nygårdshaug: Alle orkaners mor , 262 s

Cappelen Damm 2004/2006


Omtaler av andre bøkene i serien:


12 kommentarer:

  1. Bra omtale, Anita...nå har jeg reservet den i lyd. Jeg har de fleste av han i lyd...men bare lyttet tre av de..vi hadde Klokkemakeren i Litteraturforumet, men jeg likte bedre Liljer fra Jerusalem...

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha Randi.:) Disse fungerer bra i lyd synes jeg- men man mister jo kart, glyfer, tegninger, symboler etc som finnes i bøkene. Klokkemakeren er ikke en Drumbok, og sikkert helt annerledes.
      Alle orkaners mor leste jeg kun i papir, og er glad for der. Synes jeg får en mye bedre leseopplevelse av det som regel..og så hadde jeg kartet av Yucatanhalvøya der og kunne følge stedene det var snakk om.

      Slett
  2. Superflott omtale!! Nå blir jeg bare mer og mer fristet til å lese disse bøkene :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Så bra at du blir fristet Anette.:)

      Slett
  3. flott omtale :) blir bare mer og mer inspirert til å lese bøkene hans nå :)

    SvarSlett
  4. Du har smitta meg med drum-viruset!!
    Har akkurat lasta ned "Jegerdukken" som lydbok ettersom jeg bare har lest "Honningkrukken" i denne serien. Gleder meg ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe.. må sikkert ta smittehonorar fra forlaget snart, hehe... Kos deg med Drummegutten på øret Berit.::)

      Slett
  5. Så bra du sier det! Jeg har Drum bøkene på leselisten, men må vente litt til jeg har tid til dem. Nå har jeg tatt med hjem novellesamlingen til Nygårdshaug som du anbefalte, og begynner med den :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så artig da.:) Det fine med Drumbøkene er at de er ganske korte, og raske å else sånn sett. Og så kan man godt ta pauser og lese annet imellom hver bok , ikke lese dem i strekk for da kan man jo gå lei...

      Slett
  6. Blir mer og mer nysgjerrig på disse bøkene hans, men vil skaffe meg novellesamlingen først og ta det derifra. Har så mange bokserier jeg skulle ha lest så jeg må få begynt på noe av det jeg har først. Men de frister mer og mer, det er helt sikkert. Flott omtale:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra da! Men skjønner problemet med å prioritere, og lese det man allerede har på vent. Takk for ros.:)

      Slett