torsdag 19. september 2013

ELDORADO Nordens største bokhandel - blikk fra en omvisning

Under Oslo Bokfestival 2013 var vi bokbloggere så heldig å bli invitert til en eksklusiv omvisning i nye Eldorado, Nordens største bokhandel.   Vi fikk høre mye om bokhandelenes tilblivelse av leder Christian Skrede supplert av inspirator og forfatter Helene Uri i den lille kinosalen.


Dette innlegget vil fortelle litt om mine opplevelser av bokhandelen, infoen som ble gitt, samt vise noen bilder jeg tok med mobilen.  Jeg skrev i et innlegg om Bokfestivalen at jeg syntes Eldorado fortjente et eget innlegg. So here it comes.. Jeg tester også ut min nye Macbookair med dette innlegget.

Eldorado er et fantastisk konsept. Skreie er uten tvil en meget visjonær, kreativ og handelkraftig mann, og ikke minst modig. Kort om konseptet så kan forlag kjøpe hylleplass her til sine bøker; 10 000 kr for en hylle. Det er likt for alle. De aller minste småforlagene kan leie plass gratis.  Her vil ikke markedsføringen av enkelte bøker bestemmes av forlagene slik det ofte gjøres i andre bokhandlere. Her må kunden selv gå rundt og kikke, finne sine bøker. Eldorado vil også ha sin egen bestselgerliste, men det er ikke hovedpoenget å fronte noen få- men ha bredde.

I tillegg til bøker i flere etasjer , så finnes det egen muskkavdeling, en lydbokavdeling, en barnebokavdeling og en veldig liten nips-avdeling. Her er restaurant med alle rettigheter i bakgården, et creperie i huset, et lite kjøkken i kokebokavdelingen, barna kan få gps på seg slik at foreldrene kan følge med hvis de ønsker å sitte litt i restauranten mens ungene boltrer seg i barneavdelingen. Alle kan låne saler og møterom. Skrede ønsker aktivitet og mangfold og er opptatt av bredde og mangfold.


Helene Uri har vært med i prosessen som en representant for forfatterne. Skrede vil at de skal ha et ord med i laget, og de får også rabatt av å handle her. Siden åpningen har det allerede vært flere signeringer og forfattere her. Før selve omvisningen snakket Helene Uri om den siste boka si Rydde ut, som vi fikk et signert eksemplar av. Det var kjempespennende å høre om hvordan boka ble til, og hvordan virkeligheten grep inn i selve handlingen. Dette er en bok jeg ser frem til å lese.





Helene Uri signerer for ivirge bloggere i kinosalen.



Her er overblikk over en liten del av bokhandleren. Her kan man virkelig gå amok og bruke timer, for ikke å snakke om dager..


Christian forteller mens vi vandrer om filosofi, konsept, ideer som  er gjennomført og hva som skal komme..



Bøkene står med frontene frem så de er lettere å se, lettere å oppdage.. Lekkert er det også.



En egen hylle for Ron Hubbards bøker om dianetikk og scientologi. Ikke fordi Skrede er scientolog, sier han, men fordi han vil at alt skal ha sin plass. Det frie ord skal stå i sentrum her, alle skal finne sitt.
I den forbindelse forteller han også om en ny ide, som han håper å realisere ganske snart. Han har tilgang på nabolokaler hvor han planlegger at det skal skapes et religiøst og politisk senter,- en møteplass hvor folk kan få direktekontakt med partier, interesseorganisasjoner, religiøse samfunn med mer.. Her skal ordet gå fritt, ideene møtes, diskuteres, man skal få svar, stille spørsmål i et unikt felleskap av altmulig. Ganske fantastisk spør du meg..


  Fra kokebokavdelingen.. Her kan kokkene lage maten de skriver om.



Marianne fra ebokhylla mi fant seg en dronningstol. I denne butikken trenger man litt hvil til tider. Det er mange puter, sitteplasser hvor man kan sette seg ned for å slappe av , bla i en bok ..


Reiseavdelingen består først og fremst av guidebøker. Her har de et potensiale for utvidelse..



En vegg for signeringer..



Bøkene vi fikk med oss hjem. Skrede håper at bloggerne kan løfte frem bøker som ikke får så mye plass i presse og andre bokhandlere, som for eksemple Fred Ullmans Forsoningen som han synes er en utrolig bra bok. Derfor fikk vi den også. Og jeg lover- jeg skal lese den.:)

Jeg gleder meg allerede til å ta turen innom Eldorado neste gang jeg kommer til Oslo, og ønsker storsatningen lykke til!

Eldorados hjemmeside HER

Bokvrimmel skrev tidligere et flott innlegg om åpningen av Eldorado HER

25 kommentarer:

  1. Forsoningen har da i aller høyeste grad blitt forsøkt løftet opp av bokbloggere. Tror det var Karin /Hysj jeg leser som først oppdaget perlen. Da jeg så at denne boken ble delt ut under omvisningen regnet jeg med at det var ment som en hyllest til bokbloggerne og deres påvirkningskraft. Nu vel :-)

    Jeg må se å få pellet meg til Eldorado snart...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan være at jeg misforsto Eli. ;) ingen av oss fremmøtte hadde lest boka, og knapt en av oss n hadde hørt om den ør ...

      Slett
    2. Psst. Jeg leste boka i mai ifjor ;)

      Slett
    3. Ok Marianne . Husket dessverre ikke d...du sa d sikkert ;)

      Slett
    4. Siden jeg liker å ha rett måtte jeg selvsagt google litt... Det er ikke deg, det er meg 8-) Karin var først ute, men både Rose-Marie Labben og undertegnede har skrevet omtaler. Sikkert mange flere også, uten at googlingen min har vært 100 % vellykket.

      Poenget er at dette er en knakende god-vond bok du absolutt bør lese! (Og at jeg skulle ønske Eldoradomannen hadde fanget opp bloggernes anbefaling av Forsoningen)

      Slett
    5. Ok.
      Jeg vet at Rose-Marie har lest den..S

      Og at boka er god tror jeg så gjerne.:)

      Kanskje skal det noe til for at blogginnlegge fanges opp når det gjelder aktuelle bøker- man må vel være mange med mange treff for at det skal merkes i særlig grad??? Hm..

      Mulig at EldoradoChristian har sett dere skrive om boka, hav vet jeg, men at den likevel forblir ganske usynlig i bokmarkedet?

      Slett
  2. For en opplevelse dette måtte være! Skulle gjerne vært der ja! Jeg syns vi bokbloggere er
    så mangfoldige og flinke til å trekke fram ulike bøker, men det er flott å få tips om nyheter som ikke er så oppløftet i media. Sjøl liker jeg veldig godt å plukke fram debutanter fra nyhetshylla i biblioteket.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var det virkelig :) d er mange måter å fine mye bøker på . Jeg liker både bibliotek , bokhandlere , blogger etc ..

      Slett
  3. Morsomt å lese innlegget ditt! Hadde så lyst å være med på omvisningen, men så det ikke ble tid. Så må nok besøke stedet neste gang jeg er innom byen. Spennende konsept de har laget der i ihvertfall og jeg liker man kan gå der i dagevis, hehe:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Synd at du ikke fikk deltatt - men du kommer deg nok dit en gang :)

      Slett
  4. Vi har en nedlagt kino i Bergen også som het Eldorado, de er hjertelig velkommen hit :) For en lekker bokhandel, grunn alene til å sette seg på toget. Likte den med gps`en til barna...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja han snakket faktisk om utvidelse til de andre store byene Tine :)

      Slett
    2. Hei, Christian fra Eldo her, Tine hvilken adresse var den nedlagte kinoen på? Kanskje jeg må ta meg en tur over fjellet.

      Slett
    3. Har sendt forespørselen videre til Tine..

      Slett
    4. Hei Christian. Så bra at du tenker tanken på å vurdere Bergen for et sted for en så flott bokhandel som dere har åpnet i Oslo. Eldorado kino lå midt i Bergen sentrum, i Nygårdsgaten. Er redd det er en stund siden Eldorado ble nedlagt, og andre butikker har tilhold her. Sjekk allikevel ut bilde for å se hvordan det så ut: http://fotomuseum.bergen360.no/-/image/show/1173231_eldoradohjoernet?ref=checkpoint
      Eller litt historie: http://blogg.bt.no/bergensiana/2011/04/02/adios-eldorado-2/#.Uj2MEoZT68w

      Slett
    5. Hei, har sett på bygget samt gatestrukturen. Bygget er nydelig men totalt ombygget innvendig. Fasaden er svært godt tatt vare på. Ser også at det er danseskole, frisørskole der,.. Veldig artig, kommer nok vært over en tur innen februar. Da skal jeg snoke rundt Olav Kyrres gate 28 :). Tusen takk for tipset, hadde vært gøy med et bokeldorado i Bergen også, spesielt når vi kan gjenopplive Bergens egne Eldorado!

      Slett
  5. Interessant innlegg. Jeg håper det blir en bokhandel med bredde.. Forsoningen er virkelig en fin liten sak. Den anbefales.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :) bredde er viktig og at andre enn de store bestselgerne også får plass ;)

      Slett
  6. For eit eventyr! Det vert stor stas å besøke denne bokhandelen, og eg forstår at eg må setje av rikeleg med tid (og pengar) :-)

    SvarSlett
  7. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  8. "Herlig, herlig, men farlig, farlig"; synger Bjørn Skifs. Passer her, farlig for lommeboka. Gleder ( og gruer) til jeg engang kan stikke innom den.

    SvarSlett
  9. La merke til at alle bøkene var sortert etter forlag. Undres over hvorfor ikke L. Ron Hubbards bøker var det? Kan noen opplyse meg?

    SvarSlett
  10. Jeg tror det er fordi scientologene har sitt eget forlag: http://www.lronhubbard.no/biography/artist/author.html

    SvarSlett