onsdag 23. oktober 2013

Bokbloggerprisen 2013 - bøker lest

Under årets bokbloggertreff i Oslo i september ble Bokbloggerprisen lansert.  Norske bokbloggere skal stemme frem årets norske roman (både romaner og krim) og en bok i åpen klasse. Hensikten er  å løfte frem norsk litteratur, og tanken er at prisen skal deles ut på neste års bokbloggtreff i midten av september (2014). Vi ønsker at også norske bøker som ellers ikke får så mye oppmerksomhet skal bringes frem i lyset. 
Jeg ønsker også, som flere andre bloggere, å forberede meg ved å liste opp de norske bøkene fra 2013 jeg har lest , og fortsatt ønsker å lese.


Årets beste norske bok? foto:nrk.no



Klasse 1: Skjønnlitteratur og krim

Skjønnlitterære romaner minus krim

Sofia av Sigrid Merethe Hansen, Hellas

Jeg kan oppløse mørket av Guro Sibeko, ut på reise, veldig god roman

Porselenspiken av Gunn Marit Nisja, ung jente på skråplanet får jobb på kafe og får osmorgsperson med på kjøpet, rørende roman

Fugletribunalet av Agnes Ravatn, sterk og creepy roman om to litt bortkomne sjeler

Teresa Birnas bortgang av Victoria Bø, Praha, kjærlighet, identitet, generasjoner

Over det kinesiske hav av Gaute Heivoll, vakkert om annerledeshet, generasjoner, identitet

Magnhild av Idsø og Viken, debutant, bloggen om single Magnhild ble til bok

Vareopptelling av Erlend Loe, artig harselering om anmelderes makt

De usynlige av Roy Jacobsen - en skildring av menneskers kår og naturen  på Helgelandskysten

Rydde ut av Helene Uri - om språk, Finnmark, søken etter slekt, samer, sorg

Mørke grener av Nikolaj Frobenius - meget spennende og velskrevet bok om en forfatter som skriver en selvbiografisk roman og møter seg selv i døra og andre nifse ting (en nygotisk grøsser som vg kalte den)

Songfuglen av Jan Roar Leikvoll - om Jakoba som veks opp i ein by forbudt for menn. Sjøl er ho gut i jenteklær og i pubertet---Ho/han  er musikalsk, og timar hos songlæraren kan hjelpe ho.

Oppløsningstendenser av Nina Lykke - sterk og meget velskrevet roman om Liv som er på randen  av stupet etter en heidundrende periode med bipolare Bjørn, misbruk av kredittkort etc, om skakke familirelasjoner, og et mørkt gjennomborende syn på samtiden.

Disse øyeblikk av Herbjørg Wassmo - Wassmos sterke selvbiografiske roman fra ung pike til voksen, skilt, forfatter, om kuntsnerliv, kvinneliv på kysten, overgepene i barndommen, traumene hun sliter med.

Å holde pusten av Agate Øksendal Kaupang

: sum 15 romaner


KRIM

Smertens aveny av Roar Sørensen, velskrevet og hardkokt krim fra Fillipinene

Jordtårer av Frode Eie Larsen, spennende fra Larviktraktene, med et funksjonshemmet barn i sentrum

Hulemannen av Jørn Lier Horst, også en solid og spennnende Larvik-Stavernkrim

Det henger en engel alene i skogen av Samuel Bjørk, skikkelig pageturner med mange overraskelser, Hønefoss, Hitra, Østlandet

Carmen Zita og døden av Karin Fossum, god krim med etiske dilemaer rundt å ha/få/beholde barn med Downs syndrom

Døden kjem med bussen av Kolden og Kroken, artig lokal krim fra Lom

En kald død  av Fritz de Bourg, debutant, hemmeligheter fra krigens dager, sår og god krim, Osloområdet

Menneskets natur av Jørgen Brekke, alltid spennende og drivende fra Jørgen Brekke, Hitra, Trondheim, Oslo

Pergamentet av Gert Nygårdshaug, krimgåte rundt gammelt mystisk pergamenet, bringer oss til Italia, Mexico med mer..alltid artig og spennende med Nygårdshaug

Hevneren av Jan-Erik Fjell, Alcatraz, Norge, fortid/nåtid- to historier møtes, utrolig god og spennnede krim fra Østfoldforfatteren

Casanovasyndromet av Øystein Wiik

- sum 11 krim

totalt: 26


Klasse 2: Åpne klasse

Dokumentar/selvbiografisk

Vektløs av Magni Iren Moan Grlj, skremmende om anorexi

Også vi når det blir krevet av Thomas og Caroline Nysted, sterkt om å bli traumatisert som soldat i Afghanistan og som pårørende

Mysteriet mamma av Trude Lorentzen, sterkt om morens selvmord

Bergit av Anne-Karine Strøm, om helbrederen Bergit

Holder på med:

En av oss av Åsne Seierstad

Våre skjulte evner av Terje G. Simonsen

Faktabøker/reise/helse:

Juicy av Carina Hultin Dahlman

Turguide i Jotunheimen av Frank Ivar Hansen



Noveller

Kjærlighetssmykket av Kristin Remøe, noveller rundt et tema


Sum: 7 leste, pluss 2 som jeg leser/har lest en del i


Bøker jeg har ønsker om å lese før året er omme
     
         Åtseldyr av Eystein Hanssen
         Sikre tegn på din død av Torkil Damhaug
         Dronningens løfte av Margit Walsø
         og den siste av Sidsel Dalen


Jeg har faktisk lest ganske mange norske bøker dette året, og vet at det blir en vanskelig nominasjon og valg. Men det er enda tid å tenke..

Vil du lese om bøkene, så er titlene linket til mine anmeldelser av bøkene.

Bloggeren Rose-Marie har også laget en samleside for lignende innlegg hvor bloggere legger frem sine bøker de har lest og vil lese. Den er HER


Bakgrunn og vedtekter finner du mer om  i dette innlegget på Bokelskerinnens blogg. Du kan også lese  hva Line har skrevet om tankene bak prisen.





10 kommentarer:

  1. Mange fine bøker her! Har lest ein del og har mange på vent av desse.

    Litt pirk: Det er Eystein Hanssen som har skrive Åtseldyr. Skredderberget har skrive Smertehimmel.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke noe pirk det Berit. Tenk stakkats Eystein så lei seg han må bli hvis han hadde sett det,,, Jeg blandet dem vel sammen i farten siden de begge to var med på lanseringa av Åtseldyr som jeg var på.. Takk skal du ha.:)

      Slett
  2. Oi, oi oi! Jeg har ikke en gang lest halvparten så mange! Men jeg har tenkt å sende inn mine forslag likevel :-) Jeg får se om ikke det kan bli mer norsk lesing i høst :-)

    SvarSlett
  3. Ja, det må du jo gjøre Astrid Terese.:)

    SvarSlett
  4. Jeg har bedrøvelig lite norsk litteratur på listen min, i alle fall utgitt i år, men det går heldigvis an å gjøre noe med og jeg har faktisk et innlegg på utkast som jeg sporenstreks skal poste :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir spennende å se hva du har da Birthe.:)

      Slett
  5. Jøsses, nå ble jeg imponert! For en liste med bøker du har lest!:) Må innrømme jeg har lest veldig lite iforhold, men kanskje jeg får presset inn noen flere bøker etterhvert. Det er jo fortsatt litt tid igjen:)

    Kos deg masse med videre lesning!:)

    SvarSlett
  6. Dette innlegget her har jeg ikke fått med meg før nå så tusen takk for link. Ser vi har lest en del av de samme bøkene, og flere du har på listen som jeg svært gjerne kunne tenkt meg å lese. Flott liste dette, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mange bra bøker blant disse Beathe.:)

      Slett