torsdag 14. november 2013

ITALIA (1): Dagstur til San Gimignano, Siena, Chianti og Monteriggioni


Det er faktisk ganske ok å kjøpe seg en tur med et firma som arrangere slike, og dra på utflukt. Det kan være ganske rimelig når du ser hva du får for pengene og ikke minst bekvemt og man får sett mer enn man kanskje hadde orket å organisere på egenhånd. I dag dro jeg på en slik tur med et byrå som heter MyTours her i Firenze. Turen gikk til San Gimignano, Chianti, Siena og Monteriggioni i Toscana. Jeg hadde på forhånd sjekket flere turalternativer og byråer og endte opp med denne pga pris og innhold. Hotellet booket turen for meg og jeg ble hentet av en taxi, inkludert i prisen i morges kl.08.10.


Porten til San Gimignano

Etter ca en og en halv times kjøring fra jernbanestasjonen i  Firenze ankom vi den lille middelalderbyen San Gimignano .



Turguiden vår ga oss noen tips og overlot oss til oss selv og vi kunne bruke en og en halv time der inne. Dette var en utmerket form for fellestur synes jeg.  Man kunne velge å gå på torturmuseum, gå i kirker, shoppe, rusle rundt, drikke kaffe og spise is, hva som helst egentlig.



På toppen av den lille byen som også er et pilgrimsmål, var det nydelig utsikt over byen og det toscanske landskapet. San Gimignano kalles også byen med de mange tårn. Nydelig liten by med de karakterisktiske trnage middeldersmugene og denne byen minte meg faktisk litt om Carcassonne i Frankrike.


Jeg fant en liten fotobutikk her inne, med mange nydelige bilder. (som jeg selvsagt hadde lyst å ha med hjem, men nei nei..Et par bokmerker istedet ble da en slags trøst)



Italiensk is er bare helt herlig, og her kan man kjøpe verdens beste. Jeg valgte jordbær med rosmarin, mynte og en slags blomsteris (floradina). Mmmmm...sier jeg, bare måtte ha selv om det var ganske kaldt ute.



Denne isbutikken har vunnet pris for verdens beste is flere ganger. En god grunn til å dra hit å smake på denne.




På markedet mitt i byen myldret det av folk som skulle handle kjøtt, fisk, frukt og grønnsaker, vesker, klær og det meste.


Her var også en plakett som hedring av fredsprisvinner Ayn San Suu Kyi. Byen er som sagt en pilgrimsby og det vistes flere steder at de var opptatt av FRED, Peace!




Etter denne fine lille vandringen stoppet vi på en vingård i Chiantidistriktet, ved byen Castellina, som heter Poggia Amorelli. Her spiste vi lunsj samtidig med vinsmakingen. Chianti har alltid vært en av mine favoritter blant italienske viner, så dette så jeg frem til.  Vi fikk da også virkelig smake noen nydelige viner .



Eieren snakket først litt om produksjon deres av vin og olivenolje.  De har ikke all produksjon her på selve gården, men har ved kysten.

Han ga oss råd om olivenolje at den bare bør kjøpes i mørke flasker på grunn av holdbarheten. Det skal ti kilo oliven til for å få frem en liter olje.


Mens vi spiste en flere retters enkel, men deilig lunsj, snakket han om vinene og oljen. Det selgs mye falsk Chianti Classico og Chianti Riserva i Toscana sa han. Skal vi være sikker på at vi får ekte vare med 100 prosent Sangiovese-druer, så må vi se etter serienummer og dette merket.
Siden vi var en så liten gruppe, kun 11 stk og tre fra turbyrået, fikk vi ekstra smaker. Vi testet en hvit Vermentino Spumante, tre røde viner (Classico og Riserva og en annen jeg ikke husker nå, som var kjempegod), samt en dessertvin og grappa. Vi kunne  selvsagt handle med oss, men denne gangen sto jeg over. Det var også mulig å få sendt hjem.



Gården var prydet med mange urter i tønner og kasser. Her salvie utenfor en vindunk.



Utsikten var det ikke noe å si på nei. Landskapet er utrolig vakkert.



Jeg var her! ;)


I gruppa var det bare jeg som var europeer. Sammen med meg var folk fra Brasil, Puerto Rico, Spania, Australia og California. Det gikk på tre språk, spansk, engelsk og portugisisk. Ganske morsomt å høre på forskjellene. Italiensk fikk jeg også med meg litt av da guidene snakket det utenom informasjonen de ga til oss.




Etter en god lunsj, deilige smaker av toscansk drikke dro vi videre til Siena. Her hadde vi tre timer. En av dem ble brukt på byvandring med en lokal guide, som snakket om Siena, Toscana, distriktene i byen som har en dyrevåpen for hvert strøk, med mer. Blant annet hadde Siena den første banken i Europa, (kanskje også  verden?), og den kan du se over her.




Etter å ha gått en stund i trange gater var det som en åpenbaring å komme til det åpne store torget, Piazza del Campo. Jeg er nok ikke så veldig glad i de trange smugene for lenge av gangen. Jeg hadde ikke kunnet bo der i alle fall, selv om de har sin sjarm i små porsjoner når man er på besøk.



Her er også fra Piazza del Campo, kommunebygningen.
Guiden fortalte at i høysesongen er det utrolig mengder med folk her. Det er en vakker og godt bevart middelalderby som har vært og er ? rik, og det vises.



Katedralen er også et syn for seg selv og jeg gispet når den viste seg frem på forsiden, siden vi kom fra baksiden der det var rester av påbygg som aldri ble ferdig da den ikke var god nok i konstruksjonen, samt at Svartedauen kom og satte en stopper for reparasjonsarbeidet.





Til slutt så var vi innom en bitteliten middelalderby som heter Monteriggione. Det var blitt mørkt og bildene jeg tok ble ikke noe å vise frem.

Ja, så da fikk jeg sett noe av Toscana i dag. Jeg er glad jeg reiste  til Pisa med tog en dag forleden og ikke valgte en tur med den også inkludert. Det kunne fort ha blitt for mye. I dag ble det faktisk akkurat passe, og best av alt likte jeg at det var så mye tid til å gå for seg selv, og vi slapp så mye guiding i saueflokk. Det var absolutt verdt kronene på 55 euro. Vi var tilbake på stasjonen i Firenze klokken 19.00, og med på kjøpet fikk jeg noen gode tips av guiden om Venezia som jeg skal besøke i helga. Toget dit fra Firenze tar to timer og kostet 45 euro. Billetten kjøpte jeg på satsjone når jeg var der.









2 kommentarer:

  1. Interessant og lærerrikt, spesielt for slike som meg som kun har kjørt bil (som tenåringspassasjer) gjennom Trieste med sure foreldre som klager over gale italienere og villmannskjøring. Har kun lest på slike middelalderbyer i historiske romanser. Hvorfor hører vi ingenting om kjekke latinomenn?
    De finnes vel? (Fine bilder!)

    SvarSlett
  2. Takk og hyggelig å høre, Ingalill.:) Ang kjekke latinomenn, mente du i bøkenes verden eller i mine reisebrev? ;) Tja, har vel sett noen rundtomkring, men det florerer jo ikke av dem, så det er kanskje oppskrytt? Eller bare jeg som ikke ser dem? Har enda ikke snublet i noen, kanskje jeg skal ta meg på noe bling og leke veldig feminin? God helg!

    SvarSlett