lørdag 30. november 2013

På direkten av Anne Cecilie Remen. En drivende god krim som ga meg pustebesvær.

Ja, det er sant. De siste 100 sidene gjorde faktisk det. Ga meg pustebesvær. Makan til driv og spenning skal du lete lenge etter. På direkten er er journalist Anne Cecilie Remens debutroman fra 2011. Handlingen forgår i journalistmiljø i Oslo, hvor både store aviser og TV er aktive aktører.



Det kjente TV-ansiktet, ankeret, journalsiten i TV24 blir plutselig dårlig på sending, og dør etterpå. Dødsfallet blir ettersøkt som mistenkelig, og det viser seg at dama er drept. En liten datter blir morløs, en kjæreste mister en kjær venn og elskerinne, en TVkanal sitt mest dyrebare trekkplaster.  Politibetjent og etterforskningsleder Christina Fiori Mørk blir satt på saken, og vikler seg inn i så mange tråder at det også for hennes klare hjerne blir vanskelig å holde oversikt. I tillegg blir hun håpløst forelsket..
Her handler det om et gammelt Munch-mysterium rundt maleriet Madonna, kunstsamlere i Norge og Frankrike, innsidehandel, børsen, sjalusi, monstermedia, journalister som ulver og intriger… og noe mer.

Boka er som sagt veldig spennende. I starten synes jeg den var litt vel omstendelig, men når det tok av så tok det av til gangs.  Karakterene er tydelig tegnet, jeg får et godt bilde av både Christina Fiori Mørk og av Maria Bergstrøm og hennes kolleger, samt de andre sentrale personene i denne saken. Språket er lett og kjapt, og drivet godt. Plottet genialt.
Dette er en utrolig bra krim til å være fra en debutant. Journalistmiljøet kan forfatteren siden hun jobber der selv, og skrive kan hun, det er det ingen tvil om. Skulle jeg ønsket noe annerledes, til neste gang, er at boka kunne vært litt kortere. Må alle skrive små mursteiner opp mot 500 sider?  Jeg tror både Remen og en del av hennes forfatterkolleger med fordel kunne ha strammet inn en del, og gitt oss noe kortere bøker, ca 300 sider er nok. Som regel. Noen klisjeer bør nok også lukes vekk, som feks av typen: "det gikk et gisp gjennom publikum.."

Men bevares--
Dette er en forrykende krim, som jeg absolutt anbefaler videre og jeg ser virkelig frem til neste bok om Christina Fioro Mørk. Jeg vet at forfatteren jobber med denne nå.

Tusen takk til Anne Cecilie Remen for boka som jeg fikk av henne i Firenze, (fordi jeg virkelig ønsket å lese boka og ikke hadde tilgang på å kjøpe den akkurat nå) og for noen ulidelig spennende lesetimer.



Les mer om boka HER og forfatteren  HER
Anne Cecilie Remen har en egen blogg :  På direkten


Foto: Aschehoug



Anne Cecilie Remen: På direkten, 487 s 

Aschehoug 2011 (pocket 2012)

4 kommentarer:

  1. Takk for hyggelig anmeldelse! Glad for at du likte den. Bok 2 blir også drivende spennende,- og kortere!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt at du synes det Anne Cecilie. Boka var kjempespenennde og det tror jeg sikkert din neste bok blir også.:) Glder meg til den!

      Slett
  2. Denne har jeg hatt på ønskelisten lenge men nå er det ingen vei utenom, boken er herved bestilt. Fin omtale,Anita:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra Beathe, Takk for fin kommentar :)

      Slett